lørdag den 21. maj 2011

Sommer hindbærsnitter


I påsken var vi så heldige at blive inviteret ud og spise af mine forældre. Vi skulle på Sevillas, der ligger tæt på, hvor jeg er vokset op. Det er en gammel kro, som nu fungerer som café og butik (med masser af fede loppefund, Rice-ting, fedt tøj og smykker, lækre kolonial varer, osv). De laver også mad ud af huset og har arrangementer af og til. Fantastisk sted! Hvis I nogenside kommer til Lundø (rigtigt idyllisk sted i øvrigt -især om sommeren), så er det et must at besøge Sevillas! Nå, men de har altså også de sødeste hindbærsnitter med lyserødt glasur http://www.savillas.dk/side.asp?parentid=54&id=54 . Derfor tænkte jeg, at jeg også lige ville prøve at lave hjemmelavede hindbærsnitter :-). Det gik fint, selvom mørdejen smuldrede lidt, da jeg skar stykkerne til. Glasuren hjælper heldigvis med at holde det hele på plads :-).
Her er opskriften, som jeg fulgte:

Hindbærsnitter
ca. 20 stk.

Lav en mørdej:

300 g. mel
200 g. smør
100 g. sukker
1 æg

1.Bland mel og sukker sammen og hak det kolde smør i.
2.Smuldr dejen med fingrene til der ikke er flere store klumper af smør.
3.Tilsæt ægget og ælt dejen hurtigt sammen til den er ensartet og glat. Form dejen til en kugle og tryk den flad. Så er den nemmere at rulle ud, når du skal bruge den.
4.Pak dejen ind i film, og læg den i køleskasbet mindst 30 minutter.
5.Rul dejen ud og rul den ud i to rektangler på ca. 10 x 50 cm.
6.Bag dem i en forvarmet ovn på 200 grader i ca. 10 minutter.
7. Når de er afkølede, smøres det ene rektangel med et lag hindbærmarmelade og det andet lægges over.
8. Skær skrå hindbærsnitter på ca. 5 cm. bredde.
9. Pynt med glasur og krymmel.

(Opskrift fra "Den Store Fødselsdags Bagebog fra Amo" - fantastisk bog!)

- Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar