mandag den 20. juni 2011

Fødselsdagsfest!

Så blev min lille dreng 3 år i går! Og det måtte jo fejres. I flere dage. Først i børnehaven i fredags, hvor han havde jordbær, vindruer og cupcakes med (selvfølgelig). Jeg havde endnu engang bagt de fantastisk lækre chokolade-cupcakes fra Sarahs blog og pyntet dem med grøn royal icing (som jeg havde presset igennem min "græs-tylle") og forskellige dyre-cupcake-toppers.
I går, da vi havde hele huset proppet med gæster, havde jeg pyntet chokolade-cupcakes'ene med nutella frosting (nutella og mascarpone rørt sammen) og jordbær. Jeg havde dog "lidt sjov" med frostingen, da jeg havde gjort den klar, inden gæsterne kom, og puttet den i sprøjteposen i køleskabet. Men da jeg så senere ville pynte kagerne, var frostingen for kold til at komme ud. Så gav jeg den lidt i mikroovnen, men det blev for meget. Så måtte den i fryseren. Meeeen, den fik nu ikke den helt rette konsistens sådan rent pyntnings-mæssigt, men den smagte fint :-).


Jeg måtte også lige prøve at lave en stor kage med et sukkerbillede på. Jeg havde lånt Gittes fine skak-form og fulgte den opskrift, der følger med formen. Jeg smurte kagen op med 1:1 chokolade ganache. Gitte havde anbefalet mig Himmelske kagers opskrift - uhmmm, den var god! Jeg lagde sukkerbilledet på hjemmelavet fondant og pyntede en vej rundt om kagen (og Jeppe kunne faktisk godt se, at det skulle forestille en vej!). Jeg synes ikke helt, sukkerbilledet sad som det skulle, så jeg stak en masse flag rundt i siderne for at holde det på plads :-). Måske var kagen for ujævn? Men kagen blev godt modtaget - det var det vigtigste :-).

Opskrift på hjemmelavet fondant:

15 marshmallows, 2 spiseskefulde olie og 4 spiseskefulde vand puttes kort tid i mikroovnen til marshmallows'ene smelter (de må ikke blive brune). Så piskes det sammen med flormelis til den rette konsistens opnåes. Der skal ca. bruges en hel pakke flormelis, men prøv dig lidt frem. Det må ikke blive for tørt. Hvis du vil have farvet fondant, skal du putte pastafarven i, inden du blander flormelis i.


- Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar