mandag den 15. august 2011

Choko-chok

Da vi (og med vi mener jeg min mand og min svigerfar) skulle samle vores nye carport i går ville jeg lige bikse lidt lækkert sammen til kaffen. Det blev til disse super lækre chokoladecupcakes med chokofrosting. Ideen med at bruge madpapir som form har jeg fået fra Kristine som har lavet en fin "how to".







Opskriften er fundet i samme bog som disse vanillecupcakes, nemlig "Spis godt - muffins". Opskriften følger som jeg lavede den:
Cupcakes - 12 stk.
100 g hvedemel
20 g kakao
150 g sukker
1 1/2 tsk bagepulver
50 g blødt smør
1,25 dl mælk
1 æg
Bland mel, kakao, sukker og bagepulver i en skål. Smuldr smørre i melblandingen og rør det sammen. Rør halvdelen af mæken i melblandingen og rør til dejen er klumpfri. Pisk resten af mælken sammen med æg og rør det i dejen. Rør til det hele er godt blandet og fordel i muffinsforme.
Bages i 20-25 minutter ved 175 grader
Chokoladefrosting

250 g flormelis
25 g kakao
75 g smør
2 spsk mælk
Bland flormelis og kakao og smuldr smør i blandingen. Pisk det først ved lav hastighed og tilsæt mælken lidt ad gangen. Pisk til det er let og luftigt.  I opskriften står der i mindst 5 minutter, jeg piskede ikke helt så længe, men stoppede da frostingen havde fået en fin og "glat" konsistens.




- Gitte

3 kommentarer:

  1. Ummm kunne godt sætte tænderne i sådan en lige nu !!!

    SvarSlet
  2. Orrrrk Gitte, hvor ser de bare lækre og indbydende uuuuud :O Jeg er sikker på de vakte en fin glæde hos det arbejdende folk ;)

    SvarSlet
  3. Marianne: Du kan også tro de var gode - og derfor er der ikke flere tilbage :)

    Kristine: De blev nemlig modtaget med stor glæde. Dejligt man kan bidrage med noget, når man nu ikke er så ferm med en hammer ;)

    SvarSlet